Jdi na obsah Jdi na menu
 


Z 3760/35 - připomínky spolku Ochrana Roztyl

14. 11. 2023

Praha 7. 11. 2023

Připomínky k návrhu změny Z 3760/35 Územního plánu sídelního útvaru hl. města Prahy

Spolek Ochrana Roztyly, z. s. nesouhlasí s návrhem změny Z 3760/35 Územního plánu sídelního útvaru hl. města Prahy.

K nesouhlasu nás vedou následující důvody:

 

  1. Náš spolek podal připomínky k Územní studii Okolí stanice metra Roztyly. V těchto připomínkách nesouhlasil s kódem míry využití plochy, který nyní navrhuje změna územního plánu Z 3760/35.

Připomínka k územní studii:

Kód míry využití plochy SV I považujeme v území za příliš vysoký. Požadujeme snížit na kód maximálně F s tím, že podél komunikace 5. května akceptujeme kód využití plochy G.

Za níže uvedených podmínek souhlasíme s plochou s rozdílným způsobem využití SV, požadujeme však, stejně jako v připomínkách k územní studii, aby kód míry využití plochy byl maximálně F.

 

  1. Souhlasíme se změnou DH na plochu SV, pokud bude změna doložena objemovou studií s řešením dopravního terminálu, a odůvodněním, jak navrhovatel změny plochu s rozdílným způsobem využití SV předpokládá využít:

V Odůvodnění je uvedeno:

Návrh změny byl na základě schváleného návrhu na pořízení změny zpracován invariantně. Změna nebyla zpracována na základě podkladové studie, je však v souladu s územní studií „Okolí metra Roztyly“, pořizovanou jako podklad pro změnu územního plánu. Tato studie prověřila lokalitu komplexně a v širších souvislostech. Změna navrhuje v souladu s touto studií transformační plochu s rozdílným způsobem využití všeobecně smíšenou s kódem míry využití území I /SV-I/, který umožní kompaktní zástavbu městského typu, s plovoucí značkou pro plochy a zařízení hromadné dopravy osob, parkoviště P+R /DH/, na úkor stávající plochy pro funkci plochy a zařízení hromadné dopravy osob, parkoviště P+R /DH/.

Upozorňujeme, že územní studie se začleněním dopravního terminálu dostatečně nezabývala. Tento nedostatek by měl být napraven před tím, než bude vydána pořizovaná změna územního plánu.

Každý žadatel o změnu územního plánu zdůvodňuje svou žádost konkrétním záměrem – objemovou studií. I když se v případě změny Z 3760/35 zpracovatel odvolává na Územní studii Okolí stanice metra Roztyly (která byla zapsána i přes nesouhlas MČ Praha 11 – více níže), měl by žadatel – Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s. doložit, jak si představuje budoucí využití území a zdůvodnit, proč je změna územního plánu z jeho pohledu potřebná. Na tomto požadavku nic nemění ani to, že vlastníkem žadatele je hl. město Praha.

 

  1. Územní studie Okolí stanice metra Roztyly byla zapsána, i když nebyla akceptována většina připomínek MČ Praha 11.

MČ Praha 11 v procesu projednávání uplatnila připomínky, většina z nich nebyla akceptována. Obdobně nebyly akceptovány připomínky spolků a občanů. MČ Praha 11 požadovala, aby v ploše, kde je navrhována změna územního plánu Z 3760/35 byl kód míry využití plochy maximálně G.

Z tohoto důvodu není možné navrhovanou změnu – hlavně koeficient míry zastavění plochy odůvodnit tím, že je tento koeficient uveden v územní studii.

 

  1. Nesouhlasíme, že pro navrhovanou změnu územního plánu nebyla vypracována SEA.

V Odůvodnění odstavec C je uvedeno:

Zpráva o vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území obsahující základní informace o výsledcích tohoto vyhodnocení včetně výsledků vyhodnocení vlivů na životní prostředí

Pro změnu nebyl uplatněn požadavek na posouzení z hlediska vlivů na udržitelný rozvoj území.

MČ Praha 11 žádá o změny územního plánu na parkovištích (Z 3448, Z 3449, Z 3450, Z 3451, Z 3452, Z 3454, Z 3456), aby bylo v budoucnu možné na nich vybudovat parkovací domy pro současné obyvatele Jižního města. Pro tyto změny je požadováno posouzení z hlediska vlivů na udržitelný rozvoj území. Ve všech případech se jedná o změnu ze zastavitelného území na zastavitelné.

Není tedy zřejmé, podle jakého klíče se vybírá, zda změna územního plánu bude či nebude posuzována z hlediska vlivů na udržitelný rozvoj území. Vzhledem k tomu, že projednávaná změna Z 3760/35 se nachází v blízkosti Kunratického lesa, tak by měla projít procesem SEA.

 

  1. Terminologie změny územního plánu neodpovídá terminologii, která je stanovena změnou územního plánu sídelního útvaru hl. města Prahy Z 2832/00.

Původní terminologie
plocha                                                               
SV – všeobecně smíšené                          
DH – plochy a zařízení hromadné dopravy osob, parkoviště P + RDH – plochy a zařízení veřejné dopravy

Současná terminologie
plocha s rozdílným způsobem využitím
SV – všeobecně smíšené
DH – plochy a zařízení veřejné dopravy

I když je z hlediska zátěže území terminologie naprosto nepodstatná, přesto by zpracovatel měl být i v tomto ohledu precizní a terminologii dodržovat.

 

Žádáme tedy, aby návrh na změnu územního plánu Z 3760/35 byl v předložené podobě zamítnut.

Změnu územního plánu bychom mohli akceptovat v případě, že dojde ke snížení kódu míry využití plochy z SV-I na SV-F a bude předložena konkrétní studie, jak bude Dopravní podnik, a. s. celou plochu, pro kterou požaduje změnu územního plánu, řešit.

 

 

Vladislav Šimonovský
předseda výboru spolku