Jdi na obsah Jdi na menu
 


Novelizace PSP - připomínky spolku Ochrana Roztyl

2. 12. 2022

Ochrana Roztyl, z. s.                                                  Ing. arch. Kamil Kubiš

Blatenská 2179/3                                                      Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy

148 00 Praha 4 – Chodov                                          Vyšehradská 57

IČO: 22885820                                                           128 00 Praha 2

IDDS: x2xswei                                                            IDDS: c2zmahu

ochranaroztyl@email.cz

 

 

Praha 26. 11. 2022

 

Připomínka k Návrhu Nařízení, kterým se mění nařízení hlavního města Prahy č. 10/2016 Sb. hl. m. Prahy, kterým se stanovují obecné požadavky na využívání území a technické požadavky na stavby v hlavním městě Praze (pražské stavební předpisy)

 

 

Spolek Ochrana Roztyl nesouhlasí s novelizací PSP, kterou odsouhlasila Rada HMP 17. 10. 2022.

 

  1. Nesouhlasíme, že Příloha č. 2 k usnesení Rady HMP je zveřejněna v takové kvalitě, která neumožňuje detailní seznámení se se změnou rozložení jednotlivých zón města pro účely stanovení počtu parkovacích stání.
  2.  

Vzhledem k tomu, že k novelizaci PSP se může vyjádřit každý, je třeba, aby každý měl k dispozici mapu zón města pro účely stanovení počtu parkovacích stání v plném rozlišení, které je součástí platných PSP. V opačném případě se jedná o diskriminaci.

Teprve při návštěvě www https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/vyhlasky_a_narizeni/pripominkovani_navrhu/PSP_III_2022.html

je návštěvník stránky odkázán na stránku

  • ,

kde je možné prohlížet mapu zón v dostatečné kvalitě. Ten, kdo se rozhodne podat připomínku písemně prostřednictvím podatelny (což není zakázáno), nemá možnost se o existenci podrobnější mapy dozvědět.

 

  1. Nesouhlasíme se změnou, tj. snížením Přepočtu návštěvnických stání bydlení; vázaných a návštěvnických stání ostatních účelů užívání; to jak pro minimální tak maximální hodnoty. Nesouhlasím se změnou, tj. snížením Přepočtu vázaných stání bydlení; to jak pro minimální tak maximální hodnoty.

Vzhledem k tomu, že náš spolek sdružuje převážně obyvatele Prahy 11, zdůrazňujeme svůj nesouhlas pro zóny 05 a 06, do kterých MČ Praha 11 spadá.

  •  

Již nyní se developeři uchylují k vybudování minimálního počtu PS, které jim PSP umožňují. Tato praxe významně zhoršuje kvalitu životního prostředí stávajících obyvatel, protože se Jižní Město dlouhodobě potýká s nedostatkem parkovacích míst. Výstavba minimálního počtu PS podle platných PSP nevede v žádném případě k tomu, že noví obyvatelé automobilem nedisponují. Navržená novela situaci s parkováním na Jižním Městě ještě prohloubí. Řešení problému s PS tak developer přesouvá na MČ Praha 11. Ta nedisponuje takovými prostředky, aby mohla postavit dostatek parkovacích domů, aby zajistila (i za úplatu) parkování svým obyvatelům.

Představa tvůrců novely PSP, že snížením PS v nové výstavbě zamezí tomu, aby obyvatelé automobily používali, je iluzorní. I ti lidé, kteří se po městě pohybují MHD, velmi často automobil mají a používají ho např. na cesty mimo město, za příbuznými apod. Odůvodnění, že kupující PS stání nepožaduje, protože on automobil nevlastní je nepřijatelné. Byt může záhy změnit majitele, který bude mít jiný názor. I názor samotného kupujícího se může v průběhu času změnit, jak se změní jeho životní situace (bude mít děti, začne se starat o stárnoucí rodiče atd.).

Snížení počtu „přepočtených“ stání se týká i ostatních účelů užívání ne jen bydlení. Nedostatek PS v administrativních budovách, u obchodů atd. zapříčiní pouze to, že automobily budou odkládány na komunikacích.

Snížení počtu „přepočtených“ stání se týká i zdravotnictví a školství. V případě zdravotnických zařízení je to velmi nepochopitelné, protože v novele není vysvětleno, jak se zajistí dostatek PS pro vozy přepravující nemocné.

 

  1. Nesouhlasíme se změnou zóny 05 na zónu 04 v okolí stanice metra Háje.
  2.  

Tato lokalita již nyní řeší naprostý nedostatek PS. V lokalitě se připravuje další dosti rozsáhlá výstavba, která i podle současných předpisů významně zhorší situaci s parkováním místním obyvatelům. Převedení území do zóny 04 by bylo velkým darem společnostem, které v území záměry plánují, ale naprostým výsměchem současným obyvatelům celých Hájů.

 

  1. Nesouhlasíme s rozšířením zón 05 na úkor zóny 06 na Praze 11. Jako spolek, který má sídlo na Roztylech, zásadně nesouhlasíme s rozšířením zón 05 v okolí stanic metra Roztyly a Chodov na úkor zóny 06.
  2.  

Rozšíření zón 05 na úkor zóny 06 na území Prahy 11 zhorší situaci s parkováním pro současné i budoucí obyvatele. V oblasti Roztyl se připravuje více stavebních záměrů, které povedou k zahuštění sídliště a k nárůstu počtu obyvatel a automobilů. V případě, že developer nebude nucen zajistit PS pro nové obyvatele nebo pracovníky administrativních budov, které se v území plánují, budou tito hledat parkovací místo v ulicích sídliště. Již nyní je v území deficit PS, který nová výstavba ještě dále umocní.

 

  1. Nesouhlasíme, aby zóna 05 v okolí stanice metra Roztyly zasahovala do území Krčského lesa.

Nesouhlasíme, aby zóna 05 v okolí stanice metra Chodov zasahovala do území Krčského lesa.

  •  

Krčský les spadá do nezastavěného a nezastavitelného území. Rozšíření zóny 05 na jeho území navozuje myšlenku, že se uvažuje o rozšíření zastavitelného území na úkor Krčského lesa. Z důvodu předejití spekulací o takovém záměru je třeba, aby do tohoto území nebyla zóna 05 rozšířena.

 

 

Připomínky k návrhu nařízení doplňujeme připomínkami k odůvodnění:

 

Z odůvodnění vyplývá, že výpočet dopravy v klidu včetně nastavení všech parametrů byl proveden společně se vznikem PSP v roce 2014–2015 a od té doby neprošel žádnou zásadní revizí. V odůvodnění nejsou doloženy žádné výpočty stavu dopravy v současné době. Od roku 2014 došlo nárůstu dopravy v hl. m. Praze, ale také ve Středočeském kraji, nejen na hranicích Prahy. Lze doložit nedostatkem parkovacích míst ve městě, není kde zaparkovat, a kolapsem dopravy nejen v dopravních špičkách či zastavením dopravního provozu při dopravní nedohodě na území celého hlavního města a ve Středočeském kraji.

 

Deklarovaný druhý cíl revizi přepočtů všech typů stání pro zajištění vyšší flexibility při rozvoji města či v rámci přestaveb na základě výše uvedeného tak nelze objektivně posoudit uvedené závěry v odůvodnění.

 

V odůvodnění je konstatováno:

Významným benefitem umožnění výstavby nižšího počtu stání je také rozšíření prostoru pro rozvoj udržitelného města, které nebude indukovat zbytné jízdy automobilem, jehož externality musí následně řešit město.

Rozvoj tzv. města krátkých vzdáleností je v souladu se strategickými dokumenty města schválenými ZHMP, jedná se především o Strategický plán, Plánu udržitelné mobility Prahy a okolí a Klimatický plán.

Cílem novely je účelně snížit cenu novostaveb a podpořit udržitelný rozvoj města.

 

Odůvodnění neuvádí žádné odborné doklady, rozbory, vyhodnocení dopravy v Praze z posledních let, které by prokazovaly uvedená konstatování. Nový územní rozvoj na území MČ Prahy 11, ale v celé Praze, nelze považovat za „udržitelný“. Rozvoj nadále vede k vysokému nárůstu zpevněných ploch, posílení efektu tepelného ostrova, změně odtokových poměrů území urychlenému odtoku vody z území, generuje další nárůst dopravy, jako k tomu došlo v předchozích letech. Vymezené plochy zasahují podle platného územního plánu hl. m. Prahy do území vymezeného jako nezastavěné (Krčský les les).

 

Cílem novely je prioritně snížení ceny novostaveb pro developery, dopady na dopravu v budoucnu ponesou následně samosprávy MČ a to včetně MČ Praha 11, bez finančních prostředků.

 

Odůvodnění lze považovat za neúplné, neodborné, jednostranné a nekomplexní, účelově podporující rozvoj území bez ohledu na stávající stav dopravy a životní prostředí. Odůvodní je naprosto nedostatečné.

 

 

S návrhem nařízení nelze navíc souhlasit i z důvodu, že není řádně a profesionálně odůvodněn.

 

 

 

Vladislav Šimonovský

předseda výboru spolku